Színpszichológia a Marketingben

A színeknek kiemelkedő szerepük van az életünkben. Kutatások szerint egyes érzelmek sokkal jobban társíthatók egy adott színhez, mint bármely másikhoz. Például a depressziót és a szorongást legjobban a szürke fejezi ki, a vidámságot pedig a sárga. Ha valaki nehezen tudja kifejezésre juttatni az érzelmeit, meg lehet próbálni színekkel kommunikálni azokat.

A színválasztásaink tükrözik az élethez való hozzáállásunkat is. A lakásunkban lévő színek befolyásolják hangulatunkat és viselkedésünket. A minket körülvevő színek le tudják csillapítani az elménket vagy éppen hogy energetizálnak. Hatnak a hangulatunkra, egészségünkre és a boldogságunkra is.

A színek a pszichológiai reakcióinkat is befolyásolják. Ezt a hatást a marketingesek is sokat tanulmányozzák és az eredményeket munkájuk során felhasználják. Nem csoda, ha azt nézzük, hogy

  • a vásárlók 85%-a dönt a termékek színe alapján

  • vásárlásaink 93%-ában az áru kinézete szerint hozzuk meg döntéseinket

  • a vásárlók 80%-a véli úgy, hogy a szín segít a márka felismerésében

  • 52%-kunk nem megy vissza még egyszer abba az üzletbe, amely nem ízlésesen berendezett

  • az emberek 42%-a a weblap dizájnja alapján alkot véleményt egy webáruházról

  • ha belépünk egy üzletbe tudat alatt mintegy 90 másodperc alatt hozunk ítéletet a környezetről vagy egy áruról, és ebben legnagyobb részt a színek játszanak szerepet

  • a színes hirdetéseket 42%-al többen olvassák el, mint a fekete fehéreket

Ezen számok alapján úgy látszik van létjogosultsága a színpszichológiának!

Bár a különböző kultúrákban más más jelentéssel bírhatnak a színek, a pszichológusok mégis meg tudtak állapítani néhány mindenütt érvényes igazságot ezekkel kapcsolatban.

Nézzük akkor, hogy melyik színről mit érdemes tudni!

Zöld

 

Amellett, hogy a gazdagságra és a pénzre asszociálunk róla, a legmegnyugtatóbb a szemnek, és a boltokban is arra használják, hogy a vásárlók nyugodtabbak legyenek.

Érdekességek

  • Líbia zöld zászlója az egyetlen, amely csak egy színt használ a nemzeti lobogójában.

  • George Washingtonnak a kedvenc színe volt.

  • Az emberi szem számára a legkönnyebben észrevehető és megkülönböztethető szín.

  • A zöld környezetben dolgozók ritkábban panaszkodnak hasfájásra.

  • A kórházakban gyakran használják ezt a színt, hogy megnyugtassák a betegeket.

Nekik bejött: Starbucks, TicTac, The Body Shop, AnimalPlanet, Tropicana

Piros

Energikus, gyorsítja a szívverést, sürgető hatású, épp ezért gyakran találkozunk vele kiárusításokkor.

Érdekességek

  • A piros a legelső szín, amit sötétedéskor szem elől tévesztesz.

  • A fengshui szerint fessük pirosra a bejárati ajtónkat, hogy a lakók jólétét biztosítsuk.

  • Figyelemfelkeltő, gyors cselekvésre ösztönöz, ezért gyakran használják a pirosat a leárazásoknál és a reklámokban.

  • Előszeretettel használja az élelmiszeripar az étvágy fokozására.

  • A piros autókat gyakrabban lopják.

Nekik bejött: Coca-Cola, Lego, Nintendo, RedBull, Avis, Canon

Kék

Bizalom és biztonság érzete kapcsolódik hozzá, ezért gyakran használják a bankok és az üzletek.

Érdekességek

  • békét és nyugalmat áraszt

  • nyugtató kémiai anyagok termelését indítja el a testünkben, ezért gyakran használják hálószobában

  • hideg színként ismert

  • megbízhatóságot, elkötelezettséget, intelligenciát sugall – ezért állásinterjúra javasolják a kék viseletét

  • Az emberek sokkal hatékonyabb munkát tudnak végezni kék szobában.

  • A leggyakrabban használt szín az irodákban.

  • Biztonságot és megbízhatóságot sugall, ezért gyakran használják logókhoz.

  • A súlyemelők nagyobb erőt tudnak kifejteni kékre festett edzőteremben.

Nekik bejött: Ford, Dell, Facebook, Reebok, Twitter, Skype, intel, OralB, Microsoft

Sárga

Optimista és fiatalos, gyakran használják arra, hogy felkeltsék a kirakat nézegetők figyelmét.

Érdekességek

  • melegséget, energiát sugall

  • stimulálja az idegrendszert és a mentális folyamatokat

  • ösztönzi a kommunikációt

  • inspirál és beindítja a kreativitást

  • Amerikában az eladott ceruzák 75%-ának külseje sárga.

  • Bár optimista színként tartják számon, mégis az emberek jobban elvesztik a türelmüket sárga szobában és a babákat is könnyebben sírásra készteti.

  • Autóversenyeknél sárga zászlóval hívják fel a pilóták figyelmét.

Nekik bejött: McDonalds, Ferrari, Shell, Hertz, DHL, Nikon

Narancssárga

 Agresszív szín, ezért jól működik a call-to-action gombokon, amelyek feliratkozásra, eladásra, vásárlásra hívják fel a felhasználót.

Érdekességek

  • melegséget, barátságosságot, megbízhatóságot sugall

  • körültekintésre figyelmeztet

  • a piros közeli rokona

  • stimulálja az aktivitást

  • Tettre ösztönöz: vásárlásra, eladásra, előfizetésre.

Nekik bejött: Alibaba, MasterCard, Online-Filmek, Fanta

Fekete

Erős és sima, ezért használják gyakran a luxus termékek árusításakor.

Érdekességek

  • mivel erőteljes érzelmeket gerjeszt, túl sok belőle nyomasztó lehet

  • klasszikus szín az öltözködésben, valószínűleg mert a fekete ruha optikailag karcsúsít és időtállóan divatos

  • Angliában a taxik hagyományosan fekete színűek.

  • A fekete dobozt az emberek súlyosabbnak ítélik, mint az ugyanakkora fehéret.

  • A feketét az eleganciával asszociálják: fekete a szmoking, a limuzin, a bírók talárja, a papi öltözet.

  • A zenekarokban a zenészek legtöbbször egységesen feketét viselnek, hogy ne vonják el az öltözékükkel a nézők figyelmét.

Forrás: positivmed.com, edudemic.com, sensationalcolor.com, blog.kissmetrics.com

 

Megosztás:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pinterest
Pinterest

Kövess minket a facebookon:

Legutóbbi bejegyzések:

Youtube SEO Tippek

5 működő SEO (keresőoptimalizáló) tipp, amelyeket követned kell a videóid jobb rangsorolásának érdekében. Mindannyian tudjuk, hogy a YouTube a Google második legnagyobb keresője. Ez havonta mintegy

SEO-keresőoptimalizálás

Keresőoptimalizálás SEO

Miért van szüksége SEO (Search Engine Optimization) – Keresőoptimalizálásra a Weboldaladnak ? Mi a keresőoptimalizálás? A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, azaz SEO) azon tevékenységek

Ne sózd el! 21 Facebook bejegyzés ötlet

Soha ne fogyj ki Facebook tartalomötletekből! Az alábbi lista megmutatja, hogy jóval több olyan téma létezik, mint gondoltad volna, amivel fenn tudod tartani a Facebook vagy

10 Tipp, Twitter követők szerzéséhez

A Twitter egy hatékony eszköz a vállalkozások számára, ha helyesen használják őket. Segíthet weboldalad forgalomának létrehozásában, megszilárdíthatja a márkaépítést, és kapcsolatokat építhet ki. A baj