fbpx

Színpszichológia a Marketingben

A színeknek kiemelkedő szerepük van az életünkben. Kutatások szerint egyes érzelmek sokkal jobban társíthatók egy adott színhez, mint bármely másikhoz. Például a depressziót és a szorongást legjobban a szürke fejezi ki, a vidámságot pedig a sárga. Ha valaki nehezen tudja kifejezésre juttatni az érzelmeit, meg lehet próbálni színekkel kommunikálni azokat.

A színválasztásaink tükrözik az élethez való hozzáállásunkat is. A lakásunkban lévő színek befolyásolják hangulatunkat és viselkedésünket. A minket körülvevő színek le tudják csillapítani az elménket vagy éppen hogy energetizálnak. Hatnak a hangulatunkra, egészségünkre és a boldogságunkra is.

A színek a pszichológiai reakcióinkat is befolyásolják. Ezt a hatást a marketingesek is sokat tanulmányozzák és az eredményeket munkájuk során felhasználják. Nem csoda, ha azt nézzük, hogy

  • a vásárlók 85%-a dönt a termékek színe alapján

  • vásárlásaink 93%-ában az áru kinézete szerint hozzuk meg döntéseinket

  • a vásárlók 80%-a véli úgy, hogy a szín segít a márka felismerésében

  • 52%-kunk nem megy vissza még egyszer abba az üzletbe, amely nem ízlésesen berendezett

  • az emberek 42%-a a weblap dizájnja alapján alkot véleményt egy webáruházról

  • ha belépünk egy üzletbe tudat alatt mintegy 90 másodperc alatt hozunk ítéletet a környezetről vagy egy áruról, és ebben legnagyobb részt a színek játszanak szerepet

  • a színes hirdetéseket 42%-al többen olvassák el, mint a fekete fehéreket

Ezen számok alapján úgy látszik van létjogosultsága a színpszichológiának!

Bár a különböző kultúrákban más más jelentéssel bírhatnak a színek, a pszichológusok mégis meg tudtak állapítani néhány mindenütt érvényes igazságot ezekkel kapcsolatban.

Nézzük akkor, hogy melyik színről mit érdemes tudni!

Zöld

Amellett, hogy a gazdagságra és a pénzre asszociálunk róla, a legmegnyugtatóbb a szemnek, és a boltokban is arra használják, hogy a vásárlók nyugodtabbak legyenek.

Érdekességek

  • Líbia zöld zászlója az egyetlen, amely csak egy színt használ a nemzeti lobogójában.

  • George Washingtonnak a kedvenc színe volt.

  • Az emberi szem számára a legkönnyebben észrevehető és megkülönböztethető szín.

  • A zöld környezetben dolgozók ritkábban panaszkodnak hasfájásra.

  • A kórházakban gyakran használják ezt a színt, hogy megnyugtassák a betegeket.

Nekik bejött: Starbucks, TicTac, The Body Shop, AnimalPlanet, Tropicana

Piros

Energikus, gyorsítja a szívverést, sürgető hatású, épp ezért gyakran találkozunk vele kiárusításokkor.

Érdekességek

  • A piros a legelső szín, amit sötétedéskor szem elől tévesztesz.

  • A fengshui szerint fessük pirosra a bejárati ajtónkat, hogy a lakók jólétét biztosítsuk.

  • Figyelemfelkeltő, gyors cselekvésre ösztönöz, ezért gyakran használják a pirosat a leárazásoknál és a reklámokban.

  • Előszeretettel használja az élelmiszeripar az étvágy fokozására.

  • A piros autókat gyakrabban lopják.

Nekik bejött: Coca-Cola, Lego, Nintendo, RedBull, Avis, Canon

Kék

Bizalom és biztonság érzete kapcsolódik hozzá, ezért gyakran használják a bankok és az üzletek.

Érdekességek

  • békét és nyugalmat áraszt

  • nyugtató kémiai anyagok termelését indítja el a testünkben, ezért gyakran használják hálószobában

  • hideg színként ismert

  • megbízhatóságot, elkötelezettséget, intelligenciát sugall – ezért állásinterjúra javasolják a kék viseletét

  • Az emberek sokkal hatékonyabb munkát tudnak végezni kék szobában.

  • A leggyakrabban használt szín az irodákban.

  • Biztonságot és megbízhatóságot sugall, ezért gyakran használják logókhoz.

  • A súlyemelők nagyobb erőt tudnak kifejteni kékre festett edzőteremben.

Nekik bejött: Ford, Dell, Facebook, Reebok, Twitter, Skype, intel, OralB, Microsoft

Sárga

Optimista és fiatalos, gyakran használják arra, hogy felkeltsék a kirakat nézegetők figyelmét.

Érdekességek

  • melegséget, energiát sugall

  • stimulálja az idegrendszert és a mentális folyamatokat

  • ösztönzi a kommunikációt

  • inspirál és beindítja a kreativitást

  • Amerikában az eladott ceruzák 75%-ának külseje sárga.

  • Bár optimista színként tartják számon, mégis az emberek jobban elvesztik a türelmüket sárga szobában és a babákat is könnyebben sírásra készteti.

  • Autóversenyeknél sárga zászlóval hívják fel a pilóták figyelmét.

Nekik bejött: McDonalds, Ferrari, Shell, Hertz, DHL, Nikon

Narancssárga

 Agresszív szín, ezért jól működik a call-to-action gombokon, amelyek feliratkozásra, eladásra, vásárlásra hívják fel a felhasználót.

Érdekességek

  • melegséget, barátságosságot, megbízhatóságot sugall

  • körültekintésre figyelmeztet

  • a piros közeli rokona

  • stimulálja az aktivitást

  • Tettre ösztönöz: vásárlásra, eladásra, előfizetésre.

Nekik bejött: Alibaba, MasterCard, Online-Filmek, Fanta 

Fekete

Erős és sima, ezért használják gyakran a luxus termékek árusításakor.

Érdekességek

  • mivel erőteljes érzelmeket gerjeszt, túl sok belőle nyomasztó lehet

  • klasszikus szín az öltözködésben, valószínűleg mert a fekete ruha optikailag karcsúsít és időtállóan divatos

  • Angliában a taxik hagyományosan fekete színűek.

  • A fekete dobozt az emberek súlyosabbnak ítélik, mint az ugyanakkora fehéret.

  • A feketét az eleganciával asszociálják: fekete a szmoking, a limuzin, a bírók talárja, a papi öltözet.

  • A zenekarokban a zenészek legtöbbször egységesen feketét viselnek, hogy ne vonják el az öltözékükkel a nézők figyelmét.

Forrás: positivmed.com, edudemic.com, sensationalcolor.com, blog.kissmetrics.com

Facebook Messenger